Wat te doen bij vroege vogeltjes?

Baby’s en kleine kinderen zijn vaak van nature geen uitslapers. Hun biologische ritme zorgt ervoor dat ze vaak ergens tussen 06.00 en 07.00 uur wakker worden. Pittig om de dag nóg eerder te beginnen 🥱 Gelukkig is er vaak een oorzaak te vinden en kun je er wat aan doen, zodat je nog lekker iets langer kunt blijven liggen! 

Een vroege bedtijd, het werkt echt!

Don’t worry! Veel ouders denken dat als ze hun kindje extra moe laten worden ’s avonds, en hem nóg iets later naar bed brengen, dat dit zorgt voor lekker lang uitslapen in de ochtend. Maar, kindjes doen precies het tegenovergestelde! Ze raken hierdoor juist oververmoeid en gaan slechter én korter slapen. Breng je kindje ’s avonds daarom wat eerder naar bed (20 minuten kan al een enorm verschil maken), zodat hij niet oververmoeid aan de nacht begint. Op dagen dat je kleine echt vermoeid is (veel te vroeg wakker, geen of te korte slaapjes), kun je gerust een keer een bedtijd van 18.00 uur aanbieden. Je zult het vast merken in de ochtend!

Voldoende slaap overdag

Het kan zijn dat de slaapjes overdag te kort zijn, of dat je kindje te weinig dutjes doet. Dit kan ervoor zorgen dat je kleintje oververmoeid raakt, en daardoor teveel cortisol aanmaakt (terwijl er juist melatonine nodig is om goed te kunnen slapen). Cortisol zorgt voor slecht inslapen, niet doorslapen of heel vroeg wakker worden. Biedt je kindje daarom voldoende slaapjes aan overdag, zodat hij uitgerust aan de nacht kan beginnen. Klinkt misschien gek, maar werkt. Slapen doet slapen!

Waak ook voor teveel slaap overdag

Het kan ook zijn dat je kind juist teveel slaapt overdag (daar gaat je me-time tussen de middag 😉) Doet je kindje nog 1 slaapje in de middag van bijvoorbeeld 3 uur? Probeer dit slaapje eens in te korten met bijvoorbeeld een half uurtje, om te zien wat het met de ochtend tijd doet.

Hallo donkere slaapkamer!

Een klein kiertje licht langs het gordijn, het lampje van de rookmelder of de babyfoon; het kan er echt voor zorgen dat je kleintje eerder wakker wordt of minder goed slaapt. Zorg dus voor een slaapkamer die echt pikdonker is! Dat betekent dat je gerust die kleine lampjes kunt afplakken. Ga je op vakantie? Dan mag een rol vuilniszakken en plakband om de ramen op je bestemming af te plakken echt niet ontbreken in je koffer!

De dag start écht pas om 06.00 uur

Haal je kindje niet eerder uit bed dan 06.00 uur, ook als is hij al even wakker. Alles voor 06.00 uur behandel je als nachtslaap, je doet er dan dus alles aan je kindje weer in slaap te laten vallen en nog iets langer te slapen in de ochtend. Ga niet met je kindje naar beneden en ‘beloon’ je kleintje niet met een flesje in jullie bed of een filmpje. Grote kans dat vroeg wakker worden dan een gewoonte wordt.

Is jouw kindje vaak vóór 06.00 uur wakker en kom je er niet uit? Wij helpen je graag! We kunnen samen kijken naar de slaaptraining methode die het beste bij jouw kindje past. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek via onze website en we bespreken samen de mogelijkheden om jouw vroege vogel wat langer te laten slapen!