Hoe laat ik mijn baby veilig slapen?

Als ouder wil je natuurlijk het beste voor je kleintje; liefde, veiligheid en geborgenheid, goede voeding én voldoende slaap. Baby’s slapen de eerste 3 maanden zo’n 16-18 uur per dag. En ook op latere leeftijd brengt je kleintje veel tijd door in zijn bedje. Belangrijk dus om te zorgen voor een veilige slaapomgeving. Waar let je op om je kleintje fijn en veilig te laten slapen?  

Praktische tips om je kindje veilig te laten slapen 

  • Laat je kleintje altijd in zijn eigen bedje slapen. Dat kan een ledikant, wiegje of co-sleeper zijn. Bij jou of tussen jullie in slapen is niet veilig, doordat je tegen of op je kleintje aan kunt gaan liggen als je zelf in een diepe slaap bent. Eigen bed is dus veilig, én je hebt meer plek voor jezelf 😉 

  • Laat je kindje slapen op een stevig en goedgekeurd matras, dat goed past in het wiegje of ledikant. Zo voorkom je dat je kleintje beklemd raakt.

  • Leg je baby altijd op zijn rug in bed, dat is de meest veilige slaaphouding. Het gezichtje ligt zo goed vrij, zodat je kindje kan goed ademhalen.

  • Is je kindje een paar maanden oud en kan hij omrollen (van rug naar buik) maar nog niet terugdraaien op zijn rug? Help je kleintje dan in die periode door hem goed in de gaten te houden als hij tijdens het slapen draait. Overdag oefenen om terug te draaien van buik naar rug is ook fijn voor je kleintje, zo krijgt hij deze vaardigheid sneller onder de knie. Handig ook voor jou als ouder, scheelt weer terugdraaien 😉
     
  • Is je kleintje jonger dan 4 maanden en wordt draaien en rollen nog niet geoefend in bed? Dan kun je een dekentje gebruiken dat je kort opmaakt – je kindje ligt met de voetjes tegen het voeteneinde van de wieg of ledikant. Is je kindje ouder dan 4 maanden of heel beweeglijk in bed? Gebruik dan geen dekentje meer, maar alleen een slaapzak. Je wil voorkomen dat je kindje onder de deken terecht komt.

  • Zorg voor een slaapkamer die niet te koud en niet te warm is. Rond de 16-18 graden is perfect voor je kindje! Wil je checken of je kleintje het te warm of koud heeft? Voel dan in het nekje, niet aan handjes of voetjes (die zijn altijd wat kouder).

  • Een vrolijke kleur of een lief behangetje op de muur… geweldig! Maar houd het bedje zo rustig en leeg mogelijk. Geen knuffels of kussentjes in bed, en je kunt beter ook geen mobile boven het bedje hangen, dit zorgt voor afleiding en te veel prikkels. Het bedje mag eigenlijk zo saai mogelijk zijn, zodat er lekker rustig geslapen kan worden!

  • Een babynestje, oh zo gezellig en knus. Maar toch… laat je kindje er liever niet in slapen. Slapen in een babynestje is niet veilig! Door de kleine omvang van het nestje ligt het hoofdje dicht tegen de zachte stootranden van het nestje, waardoor het neusje en mondje bedekt kan raken en er minder goed geademd kan worden. Ook is er risico op rebreathing (‘her-inademen’: je kindje ademt steeds dezelfde lucht in, en krijgt steeds minder zuurstof..
    Wil je toch graag een babynestje gebruiken? Let hier dan goed op: 
    • Gebruik een babynestje alleen als je zelf wakker en bij je kindje bent
    • Gebruik het nestje niet als vaste slaapplek of als bedverkleiner
    • Houd goed in de gaten dat je kleintje niet met zijn neus en mond tegen de zachte randen aan ligt
    • Laat je baby niet in een babynestje bij jou in bed slapen

  • Net als een babynestje, zijn ook bed bumpers niet veilig. Ook deze kunnen problemen met ademhaling opleveren, en het risico bestaat dat je kindje er in verstrikt raakt. Laat het bedje dus zo leeg mogelijk, wel zo veilig! 

Andere tips voor een fijne slaapomgeving

  • Zorg dat de slaapkamer van je kleintje – ook overdag! –  zo donker mogelijk is. Met andere woorden: pikdonker! Let daarbij ook op kleine lampjes, zoals van de babyfoon of rookmelder. Plak deze af indien mogelijk. Vakantietip: neem een rol vuilniszakken en plakband mee om de ramen daar af te plakken, zo weet je zeker dat het donker genoeg is 😉 
  • Als je kindje snel wakker wordt van omgevingsgeluiden, raden we je aan om white noise te gebruiken. Meer over white noise lees je in deze blog

Heb je hulp of advies nodig? 

Heb je vragen over veilig slapen? Of kunnen we je ergens anders bij helpen?
Je mag altijd contact met ons opnemen zodat we met je mee kunnen denken! Je kunt ons een berichtje sturen via dit contactformulier of een kennismakingsgesprek inplannen (vrijblijvend en kosteloos), dan bellen we je gauw om te bespreken hoe we je kunnen helpen!