Zomertijd: slaaptips voor een soepele overgang

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:slaapblogs

Het is weer bijna tijd om de klok te verzetten naar de zomertijd! Voor veel ouders een reden van zorg, want hoe zal je kindje reageren op deze aangepaste tijd? En inderdaad, sommige kindjes zijn hier heel gevoelig voor. Sowieso hebben de meeste kinderen wel een dag of 2, 3 nodig om echt te wennen aan het nieuwe ritme. Dat is volkomen normaal wanneer natuurlijke ritmes verlegd moeten worden. In onderstaand artikel geef ik jou graag wat slaaptips om de overgang naar de zomertijd iets soepeler te maken!

Plan van aanpak: 2 manieren

Er zijn twee manieren van omgaan met het verzetten van de klok. Bekijk wat bij je kindje past, en baseer daar je keuze op. Heb je een heel gevoelige slaper (qua timing)? Ga dan voor optie 2. In vrijwel alle andere situaties adviseer ik optie 1, waarbij je een paar dagen te maken hebt met lichte ontregeling die vanzelf weer bijtrekt. Optie 1 is ook de methode die ik in de praktijk als kinderslaapcoach het meest gebruik.  

Optie 1: in één keer overstappen naar zomertijd

Leg je kindje zaterdagavond op zijn normale tijd in bed. De volgende ochtend wordt je kindje een uur later wakker dan ‘normaal’. Uitslapen dus 😉 Laat vanaf die ochtend alles – eetmomenten, slaapjes overdag, de bedtijd die avond – op de nieuwe tijd plaatsvinden.

Doet jouw kindje nog een ochtendslaapje? In dat geval kan je je kindje die ochtend wél het beste rond 7.30 uur (nieuwe tijd) wakker maken, om te voorkomen dat het ochtendslaapje te vroeg op het wakker worden komt te zitten.

Optie 2: stap voor stap

Is jouw kindje een heel gevoelige slaper, al oververmoeid of vind je de overgang naar zomertijd zelf heel spannend? Ga dan voor de geleidelijke aanpak. Start een paar dagen voordat de klok verzet wordt met het verschuiven van de bedtijd(en) van je kindje, iedere dag een kwartiertje eerder. 19.00 uur wordt 18.45 uur, enzovoorts, zodat je uiteindelijk om 18.00 uitkomt op zaterdagavond (wat dus 19.00 uur nieuwe tijd is!). Doe hetzelfde met de eetmomenten, en wees hier consequent in.

Aanvullende tips voor een makkelijkere overgang:

  • Start uitgerust! Zorg in de dagen voordat we de klok verzetten voor voldoende slaap. Zo zorg je dat je kind niet oververmoeid is op het moment dat we de klok verzetten. Want hoe vermoeider een kind is, hoe lastiger slapen is!
  • Maak de kamer van je kindje pikdonker. Hier kan je verduisterende gordijnen of een rolgordijn voor gebruiken. Ik raad dat absoluut aan, want hoe donkerder de kamer is, hoe makkelijker het lichaam kan slapen. Heel belangrijk nu het in de avond steeds langer licht is!
  • Wees je bewust van de verandering: de klok gaat een uur vóóruit, dus wat 7.00 uur wás wordt nu 8.00 uur, maar 19.00 uur in de nieuwe tijd voelt dus als 18.00 uur in de oude tijd! Zorg om die reden voor een rustige avond, zonder tv (of andere schermen) en met rustige activiteiten. Dat maakt het makkelijker voor je kindje om iets vroeger dan ‘normaal’ in slaap te vallen.
  • Daglicht helpt wanneer we onze interne klok aan willen passen. Zorg dus voor veel daglicht, vooral in de ochtend. Ga op tijd naar buiten en zorg dat er in huis lekker veel daglicht binnen komt.

Stuit je rondom het verzetten van de klok toch op problemen? Neem dan gerust contact op via deze pagina om samen de mogelijkheden te bekijken. Slaapproblemen kunnen erg veel invloed hebben op jou als ouder én natuurlijk ook op je kindje, dus aarzel niet om op tijd een gecertificeerde kinderslaapcoach in te schakelen!