White noise

Wordt jouw kindje snel wakker van geluiden uit de omgeving, of wordt hij/zij sowieso erg snel wakker? White noise – witte ruis – kan helpen. White noise is een monotoon en constant aanwezig geluid. Het maskeert geluiden uit de omgeving, waardoor een kind daar minder op zal reageren, en dus makkelijker zal (door)slapen. Zeker voor kinderen die erg gevoelig zijn voor geluiden uit hun omgeving kan dit een uitkomst zijn. Ook voor jonge baby’s is het vaak heel comfortabel; vanuit de baarmoeder zijn zij gewend aan constant geluid om zich heen. Daardoor werkt white noise rustgevend voor hen (herkenning!). Je kan white noise om die reden al meteen vanaf de geboorte gaan gebruiken.

Waar gebruiken we het voor?

Als slaapcoach adviseer ik white noise vaak in deze situaties;

  • zoals al genoemd; voor een kind dat snel wakker wordt van geluiden uit de omgeving;
  • voor kinderen die op het kinderdagverblijf erg slecht slapen door de aanwezigheid van andere kinderen. Overleg met het kinderdagverblijf of white noise bij het slapen van je kindje een mogelijkheid is, en geef het apparaatje mee naar de opvang;
  • op vakantie, wederom vanwege omgevingsgeluiden bijvoorbeeld op een camping;
  • voor vroege vogels die reageren op geluiden uit huis (papa of mama die gaat douchen, de krant in de brievenbus, etc)
  • Voor broertjes/zusjes wanneer er een jonge baby in huis is of voor tijdens de slaaptraining, zodat niet iedereen wakker wordt van mogelijk gehuil.

Ook voor kinderen die erg onrustig zijn in hun hoofd kan het gebruik van geluid – en dan met name het geluid van water, terug te vinden op de meeste white noise apparaten en apps – geruststellend en ontspannend werken. Er zijn onderzoeken die aantonen dat dit ook positieve invloed heeft op kinderen met autistische kenmerken.

Hoe gebruiken: volume & type geluid

Je gebruikt white noise naar behoefte: laat het de hele nacht aanstaan of alleen tijdens het inslapen bij kindjes die daar specifieke moeite mee hebben. Je mag het geluid vrij hard zetten; denk aan het geluid van een douche die aanstaat (50/60 decibel). Dat volume kan je kortstondig omhoog schroeven wanneer je baby hard huilt, maar zet het daarna wel weer terug naar ‘veilig’ volume (douche volume). Zorg dat het apparaat op een veilige afstand van je kindje staat.

Je hebt keuze uit verschillende opties wanneer je white noise wil gebruiken: er zijn verschillende apps, maar ook knuffels die white noise geluid maken. Daarnaast zijn er verschillende white noise apparaatjes op de markt (bijvoorbeeld van Numsy, ik link hier mijn favoriet!). Zo’n apparaatje of een knuffel is makkelijk mee te nemen (onderweg in de kinderwagen, op vakantie, naar het kinderdagverblijf) en het kan makkelijk de hele nacht aan blijven staan. Kies wel voor een ‘echt’ white noise geluid, en niet voor een gezellig melodietje of muziekje, want dat heeft niet de werking die de echte witte ruis wel heeft.

Hierboven noemde ik al de Numsy Original als favoriete white noise machine. Met deze code Goodnight10 bestel je deze met 10% korting op de website van Numsy. Uiteraard niet gesponsord, maar gewoon een oprechte tip.

Hieronder nog een korte Q&A over white noise. Deze vragen verzamelde ik via Instagram, en hieronder lees je de antwoorden:

Is het niet schadelijk om in ‘lawaai’ te slapen? Kom je wel echt tot rust met geluid aan?

White noise is niet schadelijk (uit onderzoek blijkt zelfs dat white noise echt een positieve invloed kan uitoefenen op het herstellend vermogen van slaap), mits we het niet te hard zetten. Denk aan 50-60 decibel, vergelijkbaar met een douche die aan staat. Zorg natuurlijk altijd dat het white noise apparaat ver genoeg van het bedje verwijderd staat.

Als je twijfelt over de hoeveelheid decibel, download dan deze app om het te meten.

Tot welke leeftijd gebruik je het?

In de regel adviseer ik white noise af te bouwen wanneer een kind rond de 1-1,5 jaar oud is. Je kan het dan zeker nog occasioneel inzetten, bijvoorbeeld op vakantie.

Hoe bouw je het af? Wordt white noise niet ook een slaap associatie die je dan weer af moet leren?

Ja, white noise wordt inderdaad een slaap associatie maar dat hoeft niet negatief te zijn. Afbouwen is namelijk heel simpel: je zet het geluid simpelweg iedere paar dagen een stukje zachter. In de praktijk levert dit eigenlijk nooit problemen op.

Mijn baby lijkt juist onrustig te worden van white noise. Doe ik iets verkeerd? 

Dat kan, sommige baby’s reageren juist niet goed op white noise. Helaas 🙂

Mijn kind is auditief heel gevoelig. Is white noise dan een aanrader?

Kinderen die auditief heel gevoelig zijn hebben vaak veel baat bij white noise tijdens het slapen; het helpt ze om zich af te sluiten van hun omgeving, in plaats van dat ze op elk geluid reageren. White noise maskeert die geluiden simpelweg.

Werkt een gratis app net zo goed als een echte white noise machine?

Ja, over het algemeen wel, als je een goede app kiest. Deze app is bijvoorbeeld aan aanrader.

Zijn er nadelen aan het gebruik van white noise?

Nee, tenzij je het meenemen van een white noise apparaatje bij bijvoorbeeld logeren als nadeel zou zien.

Kan je het nog introduceren als je baby al 7 maanden is?

Absoluut! Zeker wanneer je merkt dat je baby erg reageert op geluiden uit de omgeving (in en om het huis).

Wat is het verschil tussen alle verschillende soorten white noise?

Het enige geluid dat je wil gebruiken is  de ‘echte’ white noise. Uit studies blijkt dat geluid dat niet consistent is (zoals het geluid van de tv, een muziekmobiel, etc ) de slaap juist remt in plaats van bevordert. Sommige apps spreken naast white noise ook van pink of brown noise. Dat zijn feitelijk varianten van white noise. Deze varianten zijn ook absoluut bruikbaar. Zeker pink noise beveel ik aan omdat aangetoond is dat deze vorm van white noise zorgt voor diepere slaap. Bij pink noise kan je denken aan een hartslag, golven van de oceaan, of regen.

Sluit Menu