Van drie naar twee slaapjes

Van drie naar twee dutjes: wanneer en hoe?

Een baby wisselt nog regelmatig van slaapschema: naarmate hij/zij ouder wordt, wordt de slaapbehoefte ook steeds anders. Waar een newborn nog gerust 4 of meer dutjes per dag doet, worden dat er steeds minder. Door hiervan op de hoogte te zijn, wordt het makkelijker om hierop in te spelen. Want hoe weet je dat je kleintje klaar is om van drie naar twee slaapjes te gaan? En hoe pak je de overstap het beste aan? Je leest het hier!

Wanneer van 3 naar 2 slaapjes?

Gemiddeld zijn baby’s rond de 8 maanden toe aan de overstap naar 2 slaapjes in plaats van 3. Je herkent het vaak aan steeds meer strubbelingen rondom het derde slaapje; in slaap vallen lukt gewoon niet meer zo goed. Sommige kindjes hebben hier al eerder mee te maken: zij slapen bijvoorbeeld twee goede slaapjes én de nacht door. Dan kan het dus ook al ietsje eerder tijd zijn om over te stappen naar een ritme met 2 slaapjes. Terwijl anderen juist moeite hebben met slapen, en overdag korte slaapjes doen. Dan kan het soms nodig zijn om het derde slaapje wat langer erin te houden (tot maximaal 9 maanden oud).

Toe aan 2 dutjes; signalen

Hoe weet je zeker of je kindje klaar is om naar 2 slaapjes te gaan? Let op de volgende signalen:

  • Je kindje is ergens tussen de 7-9 maanden oud (gerekend vanaf uitgerekende datum);
  • Je merkt dat het slaapritme dat er was, aan het veranderen is;
  • Het derde slaapje gaat lastiger en is vaak ook korter dan voorheen;
  • Terwijl het eerste en tweede slaapje stabieler lijken te zijn en goed gaan (lengte langer dan een uur);
  • Soms ontstaan er juist andere slaapproblemen zoals niet meer goed in slaap vallen bij het naar bed gaan.

Overstappen naar twee slaapjes

Herken je de bovenstaande punten, en speelt dit al zeker een week? Dan is het tijd voor de overstap! Bij deze overstap van drie naar twee dutjes zijn er twee opties:

  1. In één keer overstappen naar twee slaapjes, door het derde slaapje niet meer aan te bieden. Breng je kindje in de avond wel iets eerder naar bed om de overstap wat meer geleidelijk te laten verlopen.
  2. De andere optie is een wat meer geleidelijke overgang, waarbij je het derde slaapje gedurende een aantal weken steeds iets meer inkort (van een uur naar 45 minuten, naar 30 minuten, naar 20 minuten, om het vervolgens te laten vallen). 

Heb geduld en zoek hulp indien nodig!

Het slaapschema van je kindje aanpassen kan een periode opleveren die wat meer onrustig is. Dat is normaal, en het gaat meestal vanzelf weer voorbij. Heb je toch wat vragen die je graag zou bespreken? Boek een vrijblijvende kennismaking met ons in. Een telefonisch consult kan in een situatie als deze enorm helpend zijn!